|
DORADCA PODATKOWY
Andrzej
Tysier
„Doradcy podatkowi osobom z
niepełnosprawnością”.
W dniu 26.03.2015 r.
rusza ogólnopolska akcja „Doradcy podatkowi
osobom z niepełnosprawnością”.
Do końca kwietnia, co czwartek, w godzinach od
10:00 do 15:00 osoby z niepełnosprawnością a
także ich rodziny będą mogły – w mojej
kancelarii - uzyskać bezpłatną telefoniczną
poradę w zakresie rozliczeń rocznych. Pomogę
także m.in. w wypełnianiu zeznań podatkowych
(PIT) za 2014 r., ponadto udzielę odpowiedzi na
pytania dotyczące źródeł przychodów, ulg, 1% na
organizacje pożytku publicznego, zasad
rozliczania wspólnego małżonków oraz osób
samotnie wychowujących dzieci.
Zapraszam wszystkich chętnych.
Abolicja dla
płatników składek ZUS
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 656)
W dniu 15 stycznia 2013 r.
weszły w życie przepisy ustawy o umorzeniu
należności powstałych z tytułu nieopłaconych
składek przez osoby prowadzące pozarolniczą
działalność. Osoby posiadające zaległości z
tytułu nieopłaconych składek ZUS mogą składać
wnioski o umorzenie należności w ciągu 24
miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Ustawą
został objęty każdy przedsiębiorca zalegający ze
składkami, niezależnie od przyczyny powstania
zaległości.
Należności podlegające umorzeniu to nieopłacone
składki emerytalne, rentowe oraz wypadkowe za
osoby obowiązkowo podlegające tym ubezpieczeniom
z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności
za okres od 1 stycznia 1999r. do 28 lutego
2009r.. Umorzeniu podlegają również należne od
nich odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne,
koszty upomnienia, opłaty dodatkowe oraz koszty
egzekucyjne. Nieopłacone składki na
ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy także
podlegają umorzeniu, lecz tylko za taki okres za
jaki zostały umorzone składki na ubezpieczenia
społeczne.
Wniosek o umorzenie należności mogą złożyć
również spadkobiercy lub osoby trzecie, jeżeli
ZUS w zakresie takich zobowiązań wydał stosowną
decyzję o ich odpowiedzialności.
Ustawodawca przewidział warunki umorzenia,
których spełnienie jest niezbędne do uzyskania
korzystnej decyzji, m.in.:
-
na dzień wydania decyzji
o umorzeniu nie można posiadać zadłużenia z
tytułu składek za pracowników,
zleceniobiorców, osoby współpracujące za
okres od 1 stycznia 1999r. do dnia wydania
decyzji o umorzeniu,
-
w terminie 12 miesięcy od
dnia uprawomocnienia się decyzji
określającej warunki umorzenia lub w
terminie wynikającym z zawartej umowy o
rozłożeniu zadłużenia na raty należy spłacić
należności, które nie podlegają umorzeniu.
Wnioski o umorzenie
należności mogą składać zarówno osoby, które na
dzień 1 września 2012r. nie prowadziły już
pozarolniczej działalności, jak również osoby,
które na ten dzień taką działalność prowadziły.
O ile w pierwszym przypadku wystarczy złożyć sam
wniosek o umorzenie, to w tym drugim przypadku
oprócz wniosku należy dostarczyć między innymi
odpowiednie zaświadczenia o pomocy de minimis, bądź
złożyć oświadczenie o nie otrzymaniu takiej
pomocy. Ponadto należy wypełnić m.in. formularz
informacji związany z pomocą de minimis.
Konsekwencją umorzenia należności będzie brak
zaliczenia okresu za jaki składki zostały
umorzone, do okresu ubezpieczenia przy ustaleniu
prawa do renty lub emerytury.
Ważne jest również to, że zgodnie z ww. ustawą
przychody z tytułu umorzenia należności nie
stanowią przychodów w rozumieniu przepisów
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatki a
wzajemne zaufanie
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 654)
Prowadzenie obsługi prawno - podatkowej firmy
jest czynnością wielostronną, która wykonywana
jest zarówno przez doradcę podatkowego jak i
drugą stronę umowy. Doradca, posiadając
odpowiednią wiedzę, zrobi wszystko, aby problemy
każdej firmy prowadzone i rozwiązywane były
profesjonalnie, ale wspólnie nie osiągniecie
nic, jeśli ty nie będziesz współpracował.
Informacje związane z Twoją firmą dostarczane na
bieżąco, pozwolą zoptymalizować działalność w
zakresie podatków.
Jeżeli terminowo będziesz dostarczał wszystkie
dokumenty do kancelarii, doradca będzie mógł w
odpowiednim czasie zareagować, czy skorygować
niektóre rozwiązania, w wyniku czego możesz
zaoszczędzić nie tylko pieniądze i czas, ale i
nerwy. Ponadto dostarczając dokumenty do
kancelarii w ostatniej chwili utrudniasz doradcy
działanie, ponieważ zagrożone staje się
bezbłędne wykonanie przez niego swoich
obowiązków.
W przypadku planowania inwestycji warto poprosić
doradcę o radę. Spojrzy on na Twoją firmę oczami
ekonomisty, „prawnika podatkowego”, a nawet
urzędnika oraz wskaże najkorzystniejsze
rozwiązane z podatkowego punktu widzenia.
Problemy podatkowe są zbyt poważne, by działać
pochopnie, dlatego też gdy się one pojawiają
należy zachować spokój, a określenie wagi sprawy
pozostawić doradcy. Nie warto na zapas rozmyślać
o wysokości kar, które będzie trzeba zapłacić
fiskusowi. Doradca jest od tego, aby znalazł
rozstrzygnięcie najkorzystniejsze z możliwych.
Dlatego nie warto korzystać z tzw. szarej strefy
usług doradczych, ponieważ ryzyko jest znaczne,
a często, ostatecznie i tak sprawa kończy się u
doradcy podatkowego, choć wielokrotnie jest już
zbyt późno na korzystne rozwiązania. Szara
strefa z pewnością stanowi konkurencję cenową
dla legalnie działających podmiotów, ponieważ
nie ponosi m.in. kosztów szkoleń, składek
członkowskich czy ubezpieczenia. Jednak
decydując się na jej wybór warto wiedzieć choćby
to, że osoby w niej działające nie mają
obowiązku zachowania w tajemnicy informacji
dotyczących spraw swoich klientów, a w przypadku
kłopotów podatkowych pozostawią klienta samego
sobie i nie wystąpią jako profesjonalny
pełnomocnik.
Większość przedsiębiorców poważnie traktujących
swoje przedsięwzięcia, decyduje się na
korzystanie z usług doradców podatkowych,
aby skoncentrować się na prowadzonej
działalności gospodarczej, a sprawy zakresu
podatków jak również księgowości powierzyć
specjalistom. Dzięki temu uzyskują oni
bezpieczeństwo i pewność, że obsługa
podatkowo-księgowa prowadzona jest
profesjonalnie i zastosowane są
najkorzystniejsze rozwiązania podatkowe dla
podatników w świetle obowiązujących przepisów
prawnych.
Podwójna
zaliczka nie obowiązuje
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 652)
Począwszy od bieżącego roku
(2012), przedsiębiorcy ostatnie miesiące będą
musieli inaczej zoptymalizować podatkowo jak
dotychczas, ponieważ zmieniły się przepisy ustaw
o podatkach dochodowych. Jest to ważna zmiana
dla podatników podatku PIT i CIT, która jednak
nie w każdym przypadku może okazać się
korzystna.
Z jednej strony może mieć ona wpływ na poprawę
płynności finansowej, ponieważ nie będzie
potrzeby generowania środków na podwójną
zaliczkę i podatek zostanie odprowadzony po
miesiącu uzyskania dochodu od faktycznej jego
wielkości. Z drugiej jednak strony listopadowa
forma zapłaty zaliczki pozwalała na wprowadzenie
odpowiednich rozwiązań podatkowych dla podmiotów
gospodarczych i przesunięcie obowiązku
podatkowego za miesiąc grudzień nawet na
kwiecień roku następnego.
Do końca ubiegłego roku obowiązywały przepisy,
zgodnie z którymi przedsiębiorcy do dnia 20
grudnia mieli obowiązek dokonać wpłaty zaliczki
za listopad i grudzień w podwójnej wysokości
zaliczki listopadowej. Było to znaczne
obciążenie dla firm, gdyż w skrajnych
przypadkach przedsiębiorca rozliczający PIT
musiał zapłacić podatek przekraczający nawet 60%
swoich dochodów, by ewentualną nadpłatę odzyskać
po 3 miesiącach od złożenia zeznania
podatkowego. Problem ten dotyczył m.in.
przedsiębiorców z branży budowlanej, którzy
realizując umowy przed rozpoczęciem okresu
zimowego, w końcu roku mieli niewielkie
możliwości uniknięcia podwójnej zaliczki.
Oczywiście zapłata takiego podatku musiała
nastąpić bez względu na to, czy kontrahent
wywiązał się z obowiązku zapłaty za usługę, czy
też nie.
W takich warunkach przedsiębiorcy, aby nie
zamrażać środków na wiele miesięcy – korzystając
m.in. z określonych w ustawach terminów
powstania obowiązku podatkowego – mogli starać
się przesunąć przychody zarówno na październik
jak i na grudzień. W miesiącu listopadzie można
było zwiększać jednocześnie zakupy towarów oraz
ponosić zwiększone wydatki np. remontowe.
Obecnie nie będzie możliwości skorzystania z
doświadczeń lat ubiegłych w zakresie podwójnej
zaliczki, natomiast warto wypracować nowe
sposoby na to, aby nie oczekiwać przez wiele
miesięcy na zwrot podatku. Jednym z nich może
być z pewnością złożenie zeznania podatkowego
przed upływem terminu płatności zaliczki za
miesiąc grudzień, jednak czy w praktyce –
realizując po drodze wiele obowiązków, w tym
rozliczenie remanentu - będzie to możliwe?
Wszystko oczywiście zależy od okoliczności i
potrzeb, jednak pośpiech nie wydaje się być
wskazany w rozliczeniach z fiskusem, w związku z
czym dopiero praktyka w nowej sytuacji pozwoli
na optymalne rozwiązania.
Ulgi w zapłacie
podatku
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 650)
Problemy ze
spłatą podatków to charakterystyczne zjawisko
podczas gorszej koniunktury gospodarczej. Jest
jednak pewne rozwiązanie tego problemu, otóż
ten, kto ma kłopoty z terminowym ich
regulowaniem, może wystąpić do naczelnika urzędu
skarbowego z wnioskiem o udzielenie ulgi. Z tego
uprawnienia, które zostało określone w
przepisach ordynacji podatkowej, mogą korzystać
zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby nie
prowadzące działalności gospodarczej.
Przed wystąpieniem o udzielenie ulgi należy
zastanowić się co jest przyczyną powstania
zaległości, ponieważ być może istnieje inny
sposób jej pomniejszenia, np. tzw. ulga za złe
długi.
Naczelnicy urzędów skarbowych mogą udzielać ulg
w spłacie należności podatkowych w postaci
odroczenia, rozłożenia na raty i umorzenia
zaległości. Złożenie wniosku przez podatnika nie
jest jednak wystarczające, ponieważ we wniosku
należy przedstawić odpowiednie argumenty
wykazując swój ważny interes bądź ważny interes
publiczny, a do wniosku trzeba załączyć szereg
dodatkowych informacji. Oczywiście samo złożenie
wniosku o udzielenie ulgi w sprawie zaległości
podatkowej nie wstrzymuje egzekucji.
Warto zwrócić uwagę, że udzielenie bądź odmowa
udzielenia ulgi przez naczelnika urzędu stanowi
decyzję uznaniową. Nie oznacza to jednak, że
jest to decyzja subiektywna, ponieważ naczelnik,
powinien kierować się chociażby hierarchią
wartości, ocenić przedłożony przez podatnika
materiał, przeanalizować przesłanki, dane
finansowe, sytuację rodzinną, materialną,
zdrowotną, itp. i podjąć decyzję, od której
służy odwołanie do wyższej instancji.
W przypadku udzielenia ulgi w postaci odroczenia
bądź rozłożenia na raty zaległości możemy
spodziewać się wielu korzyści, jak np. niższe
odsetki od zaległości objętej ulgą (opłata
prolongacyjna), brak egzekucji, grzywny,
zaświadczenie o niezaleganiu, jednakże
powinniśmy wywiązywać się z terminów określonych
w decyzji. W przypadku zaś odmowy udzielenia
ulgi można popaść w poważne kłopoty skutkujące
nawet licytacją majątku. Dlatego we wniosku –
oprócz wykazania konieczności udzielenia ulgi -
niezwykle ważne jest odpowiednie jego
sprecyzowanie, chęć współpracy w zakresie
udzielenia ulgi oraz spełnienie innych
formalności.
W szczególnych czterech przypadkach, które
zostały wymienione w ordynacji podatkowej, organ
podatkowy może z urzędu udzielać ulg w spłacie
zobowiązań podatkowych.
Dyscyplina podatkowa
2012 r.
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 648)
Próbując pomniejszyć szarą
strefę działalności gospodarczej oraz skorygować
błędy, Ministerstwo Finansów od wielu już lat
opracowuje roczne krajowe plany dyscypliny
podatkowej, którymi kierują się organy podatkowe
realizując powierzone im zadania głównie w
zakresie kontroli. Na 2012r. – podobnie jak w
latach ubiegłych i z pewnością w latach
następnych – zdiagnozowano 6 obszarów o wysokim
wskaźniku ryzyka wystąpienia błędów. Są to:
-
sprzedaż internetowa;
-
niedokonywanie wpłat
podatku dochodowego;
-
podmioty niezgłaszające
działalności gospodarczej, znikające,
zaprzestające składania deklaracji lub
-
zawieszające działalność
gospodarczą;
-
transakcje
wewnątrzwspólnotowe;
-
wykazywanie znacznych
przychodów i jednocześnie niskich dochodów
lub strat;
-
wykazywanie znacznych
zwrotów podatku od towarów i usług lub
częstotliwych nadwyżek VAT;
Przedsiębiorcy, którzy
działali, działają lub planują działać w tych
obszarach mogą spodziewać się kontroli
podatkowej lub przynajmniej czynności
sprawdzających. Nie tylko oni jednak powinni
oczekiwać wizyty urzędników, ale również np. ci
którzy nie składają deklaracji podatkowych, nie
zgłosili prowadzenia działalności, młodzi ludzie
interesu lub osoby w podeszłym wieku.
W latach ubiegłych wyżej wymienione obszary
również stanowiły priorytet działań fiskusa, w
związku z czym można przypuszczać, że są i będą
one nadal aktualne, gdyż organy skarbowe nie
potrafiły dotychczas z nimi skutecznie walczyć.
Jednakże kontynuowanie prac w tym zakresie przez
Ministerstwo Finansów w sytuacji poszukiwania
wpływów budżetowych, korzystanie z coraz
nowszych narzędzi oraz ze zdobytych doświadczeń
w zwalczaniu nieprawidłowości, mogą w końcu
przynieść odpowiedni skutek.
Nie należy jednak przesadnie panikować, gdyż
działania fiskusa we wskazanych obszarach nie
powinny być nakierowane na podmioty prowadzące
rzetelne rozliczenia z bud��etem, lecz na takie,
które nie tylko uszczuplają wpływy budżetowe,
ale również stanowią niezdrową konkurencję dla
prawidłowo rozliczających się podmiotów.
Szczególnie ci, którzy mają podstawy do obaw
powinni zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi
wrażliwego obszaru, aby wiedzieć czego oczekiwać
po działaniach fiskusa i na co urząd zwróci
uwagę. Można tego dokonać odwiedzając urząd
skarbowy, bądź strony internetowe urzędów, izb
skarbowych lub Ministerstwa Finansów.
Podatek od
spadków i darowizn
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 646)
Nabycie majątku w sposób
nieodpłatny, znajdującego się na terenie kraju,
podlega podatkowi od spadków i darowizn,
natomiast wysokość podatku zależy m.in. od
stopnia pokrewieństwa, jaki łączy strony tzn.
darczyńcę i obdarowanego.
Jeżeli dojdzie do darowizny pomiędzy członkami
najbliższej rodziny (małżonek, zstępny, wstępny,
pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha), a jej
wartość nie przekracza kwoty 9637 zł (tj. kwoty,
która nie zmienia się już od wielu lat),
obdarowany może skorzystać ze zwolnienia od
podatku. W przypadku jednak przekroczenia ww.
sumy, obdarowany, który chciałby nadal korzystać
z takiego zwolnienia, musi zgłosić ten fakt do
naczelnika właściwego urzędu skarbowego. W tym
celu należy wypełnić odpowiedni formularz w
terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku
podatkowego, tj. otrzymania np. podarunku,
natomiast w przypadku dziedziczenia – w terminie
6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się
orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku.
W razie, gdy przedmiotem darowizny są środki
pieniężne, należy odpowiednim dowodem
udokumentować fakt ich otrzymania: np. wyciąg z
rachunku bankowego.
W przypadku niezachowania 6-cio miesięcznego
terminu zgłoszenia, od kwoty przekraczającej
9637 zł obdarowany ma obowiązek odprowadzić
podatek.
Dalsi członkowie rodziny, jak również osoby obce
podatek obliczają według skali podatkowej od
nadwyżki wartości spadku lub darowizny ponad
kwotę wolną, tj. odpowiednio: 7276 zł i 4902 zł.
Warto zwrócić uwagę, że są to limity
pięcioletnie i w tym okresie podlegają
sumowaniu.
Poza ww. zwolnieniami, ustawa przewiduje kilka
innych, które można zastosować również do
transakcji między osobami obcymi.
I tak, jednym z najczęściej występujących jest
zwolnienie dotyczące nabycia budynku lub lokalu
mieszkalnego, bądź prawa do lokalu o powierzchni
do 110 m2. Zwolnienie ograniczone jest jednak
przez ustawę w przypadku osób niespokrewnionych
i obejmuje ono tego typu nabycie tylko w drodze
spadku. Warto zwrócić uwagę, że ulga ta
obwarowana jest kilkoma kryteriami, m.in. ważnym
warunkiem skorzystania z niej jest
zamieszkiwanie w nabytej nieruchomości przez
okres 5 lat. W przypadku niespełnienia tego
warunku, istnieje, co prawda, możliwość
skorzystania z ulgi, ale należy złożyć
uzasadniony wniosek do naczelnika urzędu
skarbowego.
Podobieństwa i różnice pomiędzy kontrolą
podatkową i skarbową
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 643)
Z pewnością wielu z Nas brało udział w
czynnościach sprawdzających prowadzonych przez
organy podatkowe, które związane były z tzw.
„kontrolą krzyżową”, czy też ze zbadaniem
posiadanych dokumentów stanowiących podstawę do
skorzystania z ulg podatkowych. Nie każdy jednak
uczestniczył w kontroli podatkowej prowadzonej
przez urząd skarbowy, bądź skarbowej prowadzonej
przez urząd kontroli skarbowej, których
procedury szczegółowo przedstawia ordynacja
podatkowa, jak również ustawa o kontroli
skarbowej.
W obu tych instytucjach inicjatywa podjęcia
kontroli następuje z urzędu, a wiec w przypadku
kontroli podatkowej należy ona do naczelnika
urzędu skarbowego – jako organu pierwszej
instancji, natomiast w przypadku kontroli
skarbowej – do dyrektora urzędu kontroli
skarbowej. Zarazem jeden jak i drugi organ, w
uzasadnionych przypadkach może wezwać pomoc lub
asystę.
Podstawą do dokonania czynności kontrolnych - w
przypadku kontroli podatkowej - jest
upoważnienie do kontroli wydane przez naczelnika
urzędu skarbowego, zaś w przypadku kontroli
skarbowej – postanowienie o wszczęciu kontroli
wydane przez dyrektora UKS.
Zbliżone uprawnienia posiadają zarówno jedni jak
i drudzy kontrolujący, m.in.: wstęp do obiektu,
legitymowanie osób w celu ustalenia ich
tożsamości, oględziny, zbieranie dowodów,
zabezpieczenie dowodów, przesłuchanie świadków,
przy czym umundurowani inspektorzy i pracownicy
urzędu kontroli skarbowej, w szczególnych
przypadkach mogą stosować dodatkowo środki
przymusu bezpośredniego, a w wyjątkowych
sytuacjach mają prawo użycia broni palnej.
Cele zarówno jednej jak i drugiej kontroli tylko
w pewnym zakresie się pokrywają, choć mają nieco
inne nazewnictwo, lecz kontrola skarbowa -
oprócz zobowiązań podatkowych - obejmuje
znacznie więcej zagadnień, w tym inne należności
stanowiące dochód budżetu państwa.
Czas trwania kontroli dotyczący przedsiębiorców
wynika z przepisów ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej i jest stosowany
zarówno w przypadku jednej jak i drugiej
kontroli na identycznych zasadach.
Należy zauważyć, że urząd kontroli skarbowej
oprócz kontroli skarbowej może również prowadzić
kontrolę podatkową opartą na przepisach
ordynacji podatkowej i wówczas obowiązują
podobne rygory jak w kontroli podatkowej
prowadzonej przez urząd skarbowy.
Ulga rehabilitacyjna
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 642)
Wiele osób, składając zeznania podatkowe,
korzysta z różnego rodzaju ulg, które należy
odpowiednio udokumentować. Jedną z takich ulg
jest ulga z tytułu wydatków na cele
rehabilitacyjne oraz związanych z ułatwieniem
wykonywania czynności życiowych, która istnieje
od początku obowiązywania ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych.
Odliczenia wydatków z tego tytułu dokonywane są
od dochodu przez osoby niepełnosprawne lub
posiadające na swoim utrzymaniu takie osoby,
przy czym w przypadku tej drugiej grupy osób
odliczenie jest możliwe, jeśli kwota rocznego
dochodu osoby niepełnosprawnej będącej na
utrzymaniu podatnika nie przekroczy 9120 zł.
Ustawa o podatku dochodowym szczegółowo określa
jakie osoby należy uznać za niepełnosprawne i
jakie te osoby muszą spełniać warunki, aby
skorzystać z ulgi.
Przepisy wymieniają szereg wydatków
podlegających odliczeniu, pośród których są
wydatki objęte limitami jak i nielimitowane.
Najbardziej popularnymi odliczeniami są z
pewnością wydatki poniesione na zakup leków oraz
wydatki związane z używaniem samochodu
osobowego.
Jeżeli chodzi o wydatki poniesione na zakup
leków, to odliczeniu podlega dopiero nadwyżka
pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w
danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeśli lekarz
specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna
powinna stosować określone leki. Warto wiedzieć,
że w trakcie weryfikacji zeznania przez urząd
możemy być zobligowani do okazania zaświadczenia
lekarza specjalisty o konieczności stosowania
leków przez osobę niepełnosprawną.
Wydatki związane z używaniem samochodu
osobowego, stanowiącego własność osoby
niepełnosprawnej lub podatnika mającego na
utrzymaniu osobę niepełnosprawną ponoszone muszą
być dla potrzeb związanych z koniecznym
przewozem na niezbędne zabiegi
leczniczo-rehabilitacyjne, a odliczeniu podlega
kwota w wysokości 2280 zł. Nie wystarczy tutaj
tylko posiadanie samochodu. Bardzo istotnym
elementem, o którym już dziś należy pamiętać
chcąc zastosować tego rodzaju ulgę w zeznaniu
rocznym, jest gromadzenie dokumentacji
potwierdzającej zlecenie i odbycie niezbędnych
zabiegów leczniczo-rehabilitacyjnych.
Wydatki na ww. cele podlegają odliczeniu od
dochodu, jeżeli nie były finansowane
(dofinansowane) ze środków różnego rodzaju
funduszy, albo nie zostały zwrócone podatnikowi
w jakiejkolwiek innej formie.
Nieujawnione źródła
przychodów
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 641)
Kontrola nieujawnionych źródeł przychodów
podatników to jeden z priorytetowych obszarów
weryfikowanych przez organy podatkowe. Osoba,
która wydaje więcej niż zarabia może spodziewać
się, że prędzej czy później zainteresuje sobą
odpowiednie urzędy, a wówczas to ona musi
udowodnić źródło pochodzenia środków
pieniężnych, za które nabyła w danym roku
majątek.
Źródłem informacji dla urzędów mogą być m.in.
akty notarialne, deklaracje podatkowe jak
również doniesienia.
W przypadku postępowań związanych z
nieujawnionymi źródłami przychodów, organy
podatkowe ustalają kwotę poniesionego wydatku
oraz wartość zgromadzonych w danym roku zasobów
finansowych. Te dwie wielkości, w sposób
niebudzący wątpliwości, muszą być wyliczone
przez właściwy urząd, gdyż w istocie odpowiadają
kwocie przychodu, który będzie podstawą wymiaru
zryczałtowanego podatku dochodowego.
Warto wiedzieć, że przy badaniu nieujawnionych
źródeł przychodów, w przypadku braku danych
związanych np. z codziennymi wydatkami, organy
podatkowe wykorzystują statystyczne koszty
utrzymania ogłaszane przez GUS.
Jeśli urząd rozpocznie czynności w zakresie
nieujawnionych źródeł przychodów, trzeba być
przygotowanym na długotrwałe i bardzo
szczegółowe badanie takie jak m.in. wnikliwe
weryfikowanie wydatków, przychodów i
oszczędności. Rozpoczęcie tych czynności przez
organ podatkowy to jednak nic strasznego.
Wiadomo, że podatnik ma przecież prawo do
obrony, a nawet posiada narzędzia, które może
wykorzystać. Co prawda problem obrony przed
zarzutami urzędu w tym zakresie jest nieco
złożony, ale pamiętać należy, że dowodem może
być wszystko co może przyczynić się do
wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z
prawem. Trzeba więc wykazać się ponadprzeciętną
przezornością i gromadzić oraz przechowywać
wszelkie dokumenty związane z zaszłościami
gospodarczymi, takie jak np. informacje o
dochodach z wykonywanej pracy (w tym za
granicą), uzyskane kredyty, pożyczki, darowizny,
wygrane, itp., gdyż tego typu dowody, nawet po
wielu latach mogą uratować przed koniecznością
zapłaty niebagatelnej kwoty podatku.
Zakończenie czynności przez organy podatkowe
czasami może mieć przykre konsekwencje dla
podatnika, który nie potrafi udowodnić źródeł
przychodów lub zataja je przed urzędem. Zapłaci
on nie tylko 75% podatek, ale może zapłacić
także grzywnę za wykroczenie lub przestępstwo
skarbowe.
Zwrot VAT za materiały budowlane
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 638)
Osoba fizyczna,
która poniosła wydatki związane z zakupem
materiałów budowlanych udokumentowane fakturami
VAT może uzyskać częściowy zwrot podatku od
towarów i usług, składając odpowiedni wniosek
VZM w urzędzie skarbowym. Możliwość taką stwarza
ustawa z dnia 29 sierpnia 2005r. o zwrocie
osobom fizycznym niektórych wydatków związanych
z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. nr 177,
poz. 1468 ze zm.).
Po wejściu Polski do UE podwyżce uległy stawki
VAT na materiały budowlane, w związku z czym
ustawodawca chcąc zredukować ten wzrost wydał
przepis umożliwiający rekompensatę zwiększonych
wydatków poniesionych przez inwestorów
indywidualnych.
W ww. przepisie określono odrębny limit kwoty
zwrotu wydatków związanych z budową domu, jak
również remontem lokalu. Limity te ustalane są
kwartalnie i każdego składającego wniosek może
obowiązywać inny limit, w zależności od daty
złożenia wniosku. I tak np. składając wniosek w
I kwartale br. obowiązują odpowiednio progi
zwrotu: 34044 zł oraz 14590 zł. Ograniczenia
kwotowe rozliczane są w okresach pięcioletnich,
licząc od daty złożenia pierwszego wniosku.
Pamiętać również należy, że wnioski o zwrot
możemy składać nie częściej jak raz w roku.
Warto wiedzieć, że złożenie wniosku na druku VZM,
w którym ujęto faktury sprzed kilku lat nie jest
objęte przedawnieniem, w związku z czym nawet
dziś możemy rozliczyć wydatki poniesione od
01.05.2004r. Poprawnie obliczona kwota zaś
podlega zwrotowi w terminie 4 miesięcy licząc od
dnia złożenia wniosku. Istotny jest również
fakt, że pomimo iż jest to świadczenie pieniężne
stanowiące przychód, w myśl art. 21 ust. 1 pkt
23 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych zostało zwolnione od podatku
dochodowego i nie uwzględnia się jego wysokości
w zeznaniu podatkowym.
Na podstawie art. 3 ust. 8 ww. ustawy o zwrocie
VAT, Minister Infrastruktury wydał obwieszczenie
z dnia 03.09.2010r. (Dz.Urz.MI. z 2010 nr 11,
poz.35), gdzie ujął wykaz materiałów
budowlanych, których zakup uprawnia do
częściowego zwrotu VAT. Są to m.in.: cement,
wapno, gips i wyroby z nich, klepki, listwy,
rury, wyroby sanitarne, cegły, dachówki, piece,
kafelki, itp. Cała lista składa się z 87 pozycji
posegregowanych wg symboli PKWiU, przy czym na
każdą pozycję przypada po kilka rodzajów
materiałów, z których można oczekiwać zwrotu
VAT.
Zmiany w ulgach podatkowych za
2011r.
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 637)
Składając zeznanie podatkowe w zakresie podatku
dochodowego od osób fizycznych za 2011r. –
podobnie jak za lata poprzednie – możemy
skorzystać z różnego rodzaju ulg podatkowych,
które warto zastosować zarówno przy odliczeniu
od dochodu jak i od podatku. Ustawodawca dokonał
kilku korzystnych zmian, które powinny nie tylko
ułatwić samo rozliczenie podatkowe, ale i
spowodować zmniejszenie obciążeń podatkowych.
Analizując ustawę, już w pierwszej kolejności
można zauważyć, że uproszczeniu ulega
rozliczenie ulgi internetowej. Obecnie – w
przeciwieństwie do lat poprzednich - nie musimy
udowadniać, że korzystaliśmy z sieci w miejscu
zamieszkania. Z tej zmiany mogą skorzystać m.in.
osoby użytkujące telefoniczne sieci
bezprzewodowe i użytkownicy przenośnych modemów
stosowanych w komputerach czy laptopach.
Pewnemu ułatwieniu uległ też system
dokumentowania wydatków, gdyż nie ma już
obowiązku posiadania faktur poświadczających
ulgi, natomiast należy posiadać dokument
stwierdzający poniesienie tych wydatków. W
przypadku np. krwiodawców, wystarczające będzie
odpowiednie zaświadczenie z jednostki
organizacyjnej realizującej zadania w zakresie
pobierania krwi.
Ponadto rozszerzono zakres ulgi rehabilitacyjnej
o wydatki w kwocie 2280 zł - dla osób
niewidomych i niedowidzących, zaliczonych do I
lub II grupy inwalidztwa oraz osób z
niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do
I grupy inwalidztwa - związane z posiadaniem psa
asystującego. Aby skorzystać z tej ulgi nie ma
konieczności dokumentowania wydatków, lecz
wystarczy posiadanie certyfikatu
potwierdzającego status psa asystującego.
Przedsiębiorcom warto przypomnieć o możliwości
odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków
poniesionych na nabycie nowych technologii. Co
prawda, należy w tym wypadku spełniać pewne
warunki, ale też odliczenie jest niebagatelne,
bo aż 50% kwoty wydatków uwzględnionych w
wartości początkowej.
Rodzaje odliczeń od podatku oraz ich limity nie
zmieniły się w stosunku do roku ubiegłego, tak
więc osoby, którym przysługuje prawo do tego
typu ulg z pewnością skorzystają z najbardziej
popularnej ulgi w latach poprzednich, jaką była
ulga „prorodzinna”. Limit tej ulgi za 2011r. to
1112,04 zł na jedno dziecko (92,67 zł/miesiąc).
Limity ulg i odliczeń znajdują się w ustawie o
podatku dochodowym od osób fizycznych, ale
również na stronie internetowej Ministerstwa
Finansów.
Wspólne
opodatkowanie małżonków
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 635)
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych, małżonkowie podlegają
odrębnemu opodatkowaniu. Ustawodawca jednak w
sposób szczególny potraktował małżeństwo, które
bądź co bądź tworzy podstawową komórkę
społeczną, i umożliwił wspólne rozliczenie, ale
pod pewnymi warunkami, a mianowicie:
• małżonkowie pozostają przez cały rok w związku
małżeńskim i przez cały rok istnieje między nimi
wspólność majątkowa;
• małżonkowie podlegają nieograniczonemu
obowiązkowi podatkowemu;
• małżonkowie złożą w obowiązującym terminie
zeznanie podatkowe, w którym będą wnioskować o
wspólne opodatkowanie – taki wniosek może być
wyrażony przez jednego z małżonków i wówczas
jest on traktowany jako upoważnienie drugiego z
nich do wnioskowania o wspólne opodatkowanie;
Wniosek o łączne opodatkowanie dochodów
małżonków może być także złożony przez
podatnika, który:
• zawarł związek małżeński przed rozpoczęciem
roku podatkowego, a jego małżonek zmarł w
trakcie roku podatkowego;
• pozostawał w związku małżeńskim przez cały rok
podatkowy, a jego małżonek zmarł po upływie roku
podatkowego, a przed złożeniem zeznania;
W przypadku uzyskania przez małżonków dochodów
mieszących się w różnych progach podatkowych,
wspólne rozliczenie jest o tyle korzystne, że
powoduje mniejsze obciążenie podatkowe, czyli
korzyści finansowe. Ponadto w sytuacji, gdy
tylko jeden z małżonków uzyskał dochód w roku
podatkowym, wówczas jest szansa na wykorzystanie
przez obojga małżonków kwoty zmniejszającej
podatek, która za 2011r. wynosi 556,02 zł. Jeśli
jednak w takiej sytuacji małżonkowie dokonają
osobnego rozliczenia, to u jednego z nich ta
kwota przepadnie.
Wspólne opodatkowanie ma zastosowanie nie tylko
do małżonków zamieszkałych w Polsce, ale również
do tych zamieszkujących poza jej granicami, choć
nie we wszystkich krajach i pod pewnymi
warunkami. Nie ma jednak przeszkód, aby z
preferencyjnych zasad rozliczeń korzystali
małżonkowie, z których jeden pracuje za granicą
i jest zobowiązany do rozliczenia się w Polsce z
uzyskanych tam dochodów.
Należy jednak pamiętać, że małżonkowie nie mogą
rozliczać się wspólnie, gdy jeden z nich wybrał
opodatkowanie podatkiem liniowym, zryczałtowanym
podatkiem dochodowym lub podatkiem tonażowym.
Opisane wyłączenia nie dotyczą jednak osób
osiągających przychody poza działalnością
gospodarczą z tytułu umowy najmu, podnajmu,
dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o
podobnym charakterze.
Podatek jest płatny do 30 kwietnia każdego roku,
niezależnie od tego kiedy złożymy zeznanie
podatkowe, a uchybienie tego terminu może być
powodem do kary z ustawy karnej skarbowej.
Nadpłata podatku jest z kolei zwracana w
terminie 3 miesięcy od daty złożenia zeznania,
natomiast w przypadku gdy urząd nie wywiąże się
z tego terminu, przysługują nam odsetki liczone
od dnia złożenia zeznania.
Opodatkowanie e-handlu
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 632)
Obowiązki nabywcy towarów
Dokonując zakupu towarów w e-sklepach, a
szczególnie na aukcjach internetowych, każdy z
nas powinien ustalić, czy sprzedawca prowadzi,
czy nie prowadzi działalności gospodarczej i czy
sprzedany nam towar ma związek z jego
działalnością. Ten szczegół jest niezwykle
istotny, ponieważ przy nabyciu rzeczy o wartości
rynkowej przekraczającej 1000 zł od prywatnego
sprzedawcy na cele nie związane z działalnością
gospodarczą, nabywca nie będący podatnikiem VAT,
ma obowiązek zapłaty podatku od czynności
cywilnoprawnych. W przeciwnym wypadku, oprócz
odsetek, nabywcy grożą sankcje wynikające z
ustawy karnej skarbowej.
Obowiązki sprzedawcy będącym przedsiębiorcą
Osoba prowadząca działalność gospodarczą,
odpowiednio udokumentowane zakupy i sprzedaż
„internetową” prowadzoną w ramach tejże
działalności, powinna wykazać we właściwych
księgach podatkowych oraz w stosownych
deklaracjach, zachowując przy tym odpowiedni
moment powstania obowiązku podatkowego zarówno w
podatku dochodowym jak i w podatku od towarów i
usług. Przedsiębiorcy często, oprócz sprzedaży
za pośrednictwem portali internetowych, handlują
w tzw. realnych sklepach i doskonale zdają sobie
sprawę ze swoich obowiązków. Nieco bardziej
skomplikowanym problemem jest e-sprzedaż przez
osoby, które nie zgłosiły prowadzenia
działalności gospodarczej.
Obowiązki sprzedawcy nie prowadzącego
działalności
O
prowadzeniu działalności gospodarczej – w
kontekście e-handlu - można mówić w przypadku
regularnego i stałego (ciągłego) wystawiania
przedmiotów na aukcjach internetowych lub w
e-sklepach, jak również reklamowania i
promowania towarów podlegających sprzedaży. Taką
zorganizowaną działalność cechuje m.in.:
prowadzenie jej w celach zarobkowych, posiadanie
punktu sprzedaży, różnego rodzaju umowy z
dostawcami towarów, z firmą kurierską,
korzystanie z pomocy osób trzecich, itp. Mogą to
być wystarczające powody, aby podlegać rygorom
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
jako przedsiębiorca, a po przekroczeniu limitu
obrotów określonych w ustawie o podatku od
towarów i usług jako wolnych od podatku – stać
się podatnikiem podatku VAT.
Nie każdy jednak prowadzi działalność w myśl
ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,
czy też ustaw podatkowych. W takim przypadku
warto wiedzieć, że opodatkowaniu podatkiem
dochodowym podlega dochód ze zbycia rzeczy,
które miało miejsce przed upływem 6-ciu miesięcy
od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich
nabycie. Dochód zaś z tej sprzedaży podlega
wykazaniu w zeznaniu podatkowym.
Wybierz odpowiednią formę opodatkowania
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 631)
Przedsiębiorca prowadzący działalność
gospodarczą, jeszcze do 20 stycznia może wybrać
odpowiednią formę opodatkowania podatkiem
dochodowym. Uzyskiwane dochody można opodatkować
według zasad ogólnych, albo też skorzystać ze
zryczałtowanych form opodatkowania.
Zasady ogólne
W przypadku wyboru zasad ogólnych za podstawę
opodatkowania należy przyjąć dochód i w
zależności od wyboru sposobu opodatkowania (wg
skali lub liniowo 19%), dokonać wyliczenia
podatku dochodowego. Przy wyborze sposobu
opodatkowania warto przeanalizować dane
wynikające z ksiąg za poprzedni rok podatkowy
oraz prognozę dochodów na rok bieżący, jak
również ewentualne ulgi podatkowe. Powinniśmy
pamiętać, że wysokość podatku, wg skali
podatkowej, wynosi 18%, przy czym w przypadku
przekroczenia dochodów mieszczących się w
pierwszym progu zapłacimy podatek wg skali 32%.
Tutaj jednak można skorzystać ze wspólnego
rozliczenia z małżonkiem oraz z ulg podatkowych,
jak np. ulga rodzinna, internetowa, itp., w
przeciwieństwie do opodatkowania wg jednolitej
stawki 19%, którą stosujemy niezależnie od
wysokości dochodu i nie możemy korzystać z ulg w
tak szerokim zakresie.
Ze sposobu opodatkowania wg zasad ogólnych mogą
skorzystać wszyscy podatnicy, podczas gdy
ustawodawca ograniczył możliwości skorzystania z
liniowego sposobu opodatkowania.
Oprócz wyboru sposobu opodatkowania istnieją
różne metody wpłacania zaliczek, i tutaj również
należy dokonać odpowiedniego wyboru, gdyż dzięki
niektórym z nich, jak np. zaliczki kwartalne,
czy uproszczone, możemy skorzystać z tzw.
kredytu podatkowego.
Zryczałtowane formy opodatkowania
Najprostszą ze zryczałtowanych form
opodatkowania jest karta podatkowa, która
zwalnia podatników z obowiązku prowadzenia
ksiąg. Z tej formy opodatkowania mogą skorzystać
tylko ci przedsiębiorcy, których rodzaj
działalności jest wymieniony w ustawie, a
wysokość podatku dochodowego w tym przypadku,
wynika z tabeli.
Odmienną od karty podatkowej formą opodatkowania
jest zryczałtowany podatek dochodowy. Podstawą
opodatkowania w tym przypadku jest przychód.
Stawki podatku wahają się od 3% do 20%. Ustawa
jednak zawiera cały szereg wyłączeń podmiotowych
i przedmiotowych, co znacznie ogranicza
możliwości wyboru tej formy opodatkowania.
Niezależnie od ww. form opodatkowania podatkiem
dochodowym, każdy przedsiębiorca podlega
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy
czym istnieje tu również szereg zwolnień
podmiotowych i przedmiotowych.
Podatek VAT w
działalności rolniczej
(artykuł w
Gazecie Brzeskiej
nr 630)
Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje
możliwość opodatkowania działalności rolniczej.
W myśl tejże ustawy, działalność rolnicza
obejmuje m.in. produkcję roślinną i zwierzęcą
oraz szereg innych, bardziej szczegółowo
opisanych w tym akcie prawnym, czynności. Warto
zastanowić się nad zaletami i wadami pozostania
rolnikiem ryczałtowym, czy stania się rolnikiem
opodatkowanym podatkiem VAT na zasadach
ogólnych.
W przypadku rolników, generalną zasadą jest
zwolnienie dostawy produktów i usług rolniczych
z podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że
pochodzą one z własnej działalności rolniczej i
od rolnika ryczałtowego. Rolnikiem ryczałtowym
jest w zasadzie każdy rolnik korzystający ze
zwolnienia, z wyjątkiem tych, którzy mają -
narzucony przez ustawę o rachunkowości -
obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. W
ustawie o VAT zawarte są szczególne procedury
dotyczące rolników ryczałtowych, które regulują
takie zagadnienia jak m.in.: stawkę
zryczałtowanego zwrotu podatku z tytułu
nabywania niektórych środków produkcji, która od
1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. wynosi
7% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów
rolnych, dane dotyczące faktur VAT RR oraz inne
kwestie.
Każdy rolnik może zrezygnować ze statusu rolnika
ryczałtowego i rozliczać się z podatku od
towarów i usług na zasadach ogólnych. Tego typu
rezygnacja wymaga zarejestrowania się u
właściwego naczelnika urzędu skarbowego jako
podatnik VAT czynny i powoduje utratę zwolnienia
podmiotowego. Ustawodawca w 2011r. zrezygnował z
pozostałych warunków jakimi była m.in. kwota
dostawy produktów w wysokości przekraczającej
20.000 zł oraz konieczność prowadzenia ewidencji
sprzedaży VAT przez okres co najmniej 3 miesięcy
poprzedzających rezygnację ze zwolnienia.
Rolnicy opodatkowani podatkiem od towarów i
usług na zasadach ogólnych mają obowiązek
prowadzenia ewidencji VAT, przy czym z jednej
strony mogą korzystać z odliczenia podatku VAT
naliczonego, w zakresie jakim nabyte towary i
usługi są wykorzystywane do wykonywania
czynności opodatkowanych, z drugiej zaś strony,
przy sprzedaży towarów i usług, muszą wykazywać
podatek VAT należny według właściwej stawki VAT.
Skorzystaj z usług
doradcy podatkowego stawiając na bezpieczeństwo
i wysoką jakość!
Ustawa o doradztwie podatkowym zastrzega
wykonywanie czynności doradztwa podatkowego
wyłącznie przez podmioty uprawnione, tj.:
doradców podatkowych, radców prawych, biegłych
rewidentów, adwokatów. Oznacza to, że
wykonywanie tych czynności bez wymaganych
uprawnień jest skatalogowane przez organy
ścigania jako przestępstwo.
Podatnik, który zleca wykonanie czynności
doradztwa podatkowego (w tym usług prowadzenia
ksiąg) nieuprawnionemu podmiotowi, również
uczestniczy w przestępstwie. Dlatego przed
zleceniem tej usługi proponuję sprawdzić, czy
osoba świadcząca usługi posiada odpowiednie
uprawnienia i ubezpieczenie. Jak widać,
korzystanie z usług osób, których wiedza i
kwalifikacje nie zostały zweryfikowane egzaminem
państwowym, nie posiadających odpowiednich
uprawnień m.in. do wykonywania czynności
doradztwa podatkowego, wiąże się z pewnym
ryzykiem.
Nadmieniam, że do usługowego prowadzenia ksiąg,
oprócz doradców podatkowych uprawnione są m.in.
osoby posiadające certyfikat Ministerstwa
Finansów w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych. Z własnych doświadczeń wiem, że
szara strefa w tej dziedzinie może być bardzo
duża, w związku z czym, chciałbym skierować moją
ofertę również do osób, które korzystają obecnie
z usług podmiotów lub osób nie posiadających
uprawnień. Warto jest sprawdzić jakie są zalety
korzystania z usług podmiotów uprawnionych,
ponieważ różnica w opłatach za usługi tego typu
może wcale nie wystąpić.
Z całą pewnością – oprócz zagrożenia udziału w
przestępstwie - istnieje bardzo wiele wad z
korzystania z usług świadczonych przez podmioty
nieuprawnione, m.in.:
- podmioty te nie wystawiają faktur za
wykonywane czynności - nie ma więc dowodu na to,
że skorzystano z usługi doradztwa podatkowego, w
tym z usługi prowadzenia ksiąg;
- podatnik ponosząc wydatki w ww. zakresie nie
może ich zaliczyć w koszty uzyskania przychodów;
- osoby działające w ramach szarej strefy nie
mają obowiązku zachowania w tajemnicy informacji
dotyczących spraw swoich klientów, nie są
związani zasadami etyki zawodowej i nie ponoszą
odpowiedzialności za działania nieetyczne;
- podmioty takie nie podlegają obowiązkowemu
ubezpieczeniu OC, wobec czego podatnik nie ma
możliwości odzyskania pieniędzy utraconych w
wyniku niekompetencji usługodawcy.
Biorąc pod uwagę opisane wyżej wady, warto się
zastanowić, czy korzystanie z usług takich osób
nie doprowadzi firmy do kłopotów finansowych, a
w skrajnych przypadkach do bankructwa. Proszę
więc pytać o osoby wpisane na listę doradców
podatkowych i żądać przedstawienia polisy
obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Na stronie internetowej Krajowej Izby Doradców
Podatkowych (www.kidp.pl) opublikowana jest
lista doradców podatkowych, natomiast na stronie
internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl)
opublikowana jest lista podmiotów uprawnionych
do usługowego prowadzenia ksiąg podatkowych. |
|